Friday, February 15, 2013

Practical babeh

Salam and Hye to all readers..

as I have mentioned before, sekarang aku tengah practical kat Perbadanan Nasional Berhad (PNS). tolong lah jangan tanya "Ohh, PNB ke??" rasa nak lepuk je. tu PERMODALAN. nie PERBADANAN. beza sangat ejaan tu. Dulu office dia dekat PWTC but now kat tempat yang aku sangat2 expert, Bangsar South. al maklumlah, dulu pernah kerja kat Takaful Ikhlas. selang satu building je dengan PNS nie. rasa mcm takde geng nak lunch, or saje2 nak pergi sebab boring ke apa memang kaki aku nie takde nak ke arah lain. jumpa ex-officemates yang best tuh. ramai yang peliks kenapa aku tak continue je practical kat TI. kat benak fikiran nie sebab saja mengada nak cari experience baru. kawan2 baru. environment baru. tapi bila lepak kat TI, kesayuan hati menerpa diri. mengada tak? mengada tak? haihh budak kecik nie. 

tapi sebenarnya kat PNS not bad jugak. aku kat HR Department. yang penting bos baik. colleagues pun okey. takdela nak ACT lebih2. banyak yang aku tau pasal HR. yang paling obvious, HRD nie dah macam department yang dihuni cikgu2 sekolah. staffs yang tak datang office mintak dari dorang mc. dah pergi training, mintak borang. hari2 report siapa datang, siapa tak. aku tak sure dorang buat manual ke system. kalau system, mesti staffs dah key in siap2 kan? entahlah. since aku baru je masuk, aku tak habis explore semua tu lagi. harap maklum. 

aku rasa experience yang paling best so far kena organized interview. kena siapkan evaluation forms kat interviewers, panggil candidates masuk interview room. nie aku rasa macam nurse pulak. panggil patients masuk bilik jumpa doktor. seriously! and masa last candidate, boss suruh aku masuk sekali. observe macam mana dorang interview. and again, seriously. it is great experience for me. boss juga ada bagi tips untuk interview and suruh aku komen apa strengths and weaknesses last candidate tu. rugi tak menyibuk since dari first candidate. dorang tu ingat aku staf kat situ. aku pun konon buat2 macam pro sangat organize interview tu. padahal first time! next week ada interview session lagi. yeayy yeayy yeayy.

kalau nak cerita pasal environment tu, memang best. Bangsar South tu memang corporate area. macam2 company ada kat dalam satu kawasan. lepas tu kalau office biasa lah. sejuk! and time2 macam nie lah pundi kencing aku berfungsi dengan cemerlangnya. dah la toilet luar dari department, kat system tu entah berapa banyak thumbprint aku aje.

ohh btw, result baru keluar pagi tadi. aku tengok dalam pukul 5.45 am. baik tak aku bangun awal? kalau tak kerja ada aku bersemangat waja nak bangun pagi? dengan mamai, mata macam pejam tak pejam bukak email thru handphone. mula2 aku nampak cgpa dulu. ehh, naik? pastu bawah sikit gpa. Alhamdulillah. syukur ke hadrat Ilahi. pinter aku naik. nak tau tak. aku target berapa sem lepas? 2 something je tau! pastu fikir lagi. ada tak subjek kena repeat sebab aku memang tak confident jawab final sem lepas. tragik betul feeling aku tuh. mak orang first yang tau. punya lah happy. dia kata "DL?? Alhamdulillah. peluk mak! peluk mak!" Aku serba salah. bukan sebab taknak peluk mak tapi dengan mulut penuh air liur basi, taik mata penuh, longkang lagi wangi dari mulut aku, nak peluk juga? takpelah. mak pun dah tarik tangan aku and dia macam redha je dengan kebusukan aku pagi2 buta tadi. ayah pun happy juga. syukur Ya Allah. dorang dah bagi present in advance. duit yang aku duk berjoli kat Indon tu la present aku result. kalau result tak best, tak ke naya? serba salah seumur hidup aku tau tak! 

leyasays : congrats to those who got a good result. semua lulus tu yang paling penting ^_^

Thanks for reading babeh! ^_^

No comments: